غار نول

  • ۰
  • ۰

دام مازاد



دام های مازاد عشایر، تهدید همیشگی محیط زیست دنا و سمیرم

حضور عشایر و دام های مازاد آنها همواره یک تهدید جدی برای محیط زیست سمیرم و دنا محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار صاحب نیوز از سمیرم،  مشاور طرح بین الملی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی تاکید کرد: در نشست کارگروه محلی پروژه تنوع زیستی زاگرس مرکزی در ادامه محیط زیست سمیرم افزود: باید برای بهره برداری اصولی و قانونی عشایر محلی از مراتع و عرصه های طبیعی چاره ای اساسی اتخاذ کرد.

علی زند مقدم  اظهار داشت: آنچه مسلم است عشایر به این نوع زندگی کوچ نشینی عادت دارند اما نحوه زندگی در عصر حاضر با توجه به کاهش چشم گیر مراتع و تخریب طبیعت باید برای جلوگیری از این موارد اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به بررسی تهدیدهای زیست محیطی و تنوع زیستی در کارگروه های محلی این پروژه خاطر نشان کرد: اگر مسوولان و مردم به این چند نقطه باقی مانده توجه نداشتنه باشند همین لکه های باقی مانده غنی و بکر نیز در آستانه تخریب و آسیب جدی قرار می گیرند.

به گفته وی، مجموع اجرای طرح تنوع زیستی در سیمای زاگرس مرکزی کشورمان دو و نیم میلیون هکتار از کل زاگرس است که ۱۰۳هزار هکتار از پایلوت تحقیقاتی این پروژه در شهرستان سمیرم با همکاری سازمان ملل مشخص شده است.

زند مقدم خاطر نشان کرد: مسوولان در همه بخش ها باید این پروژه و اهمیت آن به علت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست یاری کنند و اجازه ندهند افراد فرصت طلب و سودجو بیش از این به تخریب عمد یا غیر عمد این مناطق دامن بزنند.

مشاور پروژه حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی اضافه کرد: عشایر و دام های مازداد آنها همواره یک تهدید جدی برای طبیعت محسوب می شوند

کارشناس فنی پروژه حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی در استان اصفهان نیز تاکید کرد: دائر شدن مرکز اطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان در این شهرستان ضروری است.

فرناز بزرگ نیا افزود: راه اندازی موزه تنوع زیستی زاگرس نیز یکی از دستور کارهای این پروژه بین المللی است که با همکاری فرمانداری و سایر سازمان ها در سمیرم باید محقق شود.

حامد منیری فرماندار شهرستان سمیرم با بیان اینکه آموزش در حفظ تنوع زیستی ضروری است ادامه داد: بدون همکاری و کمک اقشار مختلف مردمی بخصوص روستاییان و عشایر اجرای برنامه های عمومی زیست محیطی ممکن نیست.

  • ۹۳/۱۰/۲۱
  • سید محسن حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی