غار نول

  • ۰
  • ۰

غار دنگزلی


ار دنگزلو سمیرم یکی از زیباترین غار های آبی ایران به دلیل بی توجهی مسئولین و بی مهری مسافران و گردشگران در حال نابودی است.

به گزارش  پایگاه خبری شهرستان سمیرم “سمنا” به نقل از  ایمنا ، این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو می‌باشد این روستا بیش از یک صد سال قدمت دارد و از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم و در دامنه ارتفاعات نوول است برای مشاهده غار دنگزلو باید از باغ ‌های سیب موجود در این ناحیه عبور کرده و پس از آن به کوهی می‌رسید که دهانه غار که هم اکنون نیز تنگ است برخورد خواهید کرد.

این غار شامل تالارهای بزرگ و هفت تالاب مختلف است که ناگزیر هستید برای عبور از آنها از قایق استفاده کنید، در واقع این غار چیزی شبیه غار همیشه معروف علیصدر است که از قندیل های فراوان تشکیل شده است.
دلیل ایجاد این نوع قندیل ها نیز مربوط به حل شدن نمک و آهک موجود در منطقه توسط سفره‌های آب زیرزمینی ناحیه و وجود قندیل‌ها یا همان آب‌چک‌های مختلف است.
این غاردر حوزه استحفاظی استان اصفهان واقع گردیده که دارای جاذبه های فراوان از لحاظ قندیل های یخی(استالاکتیت، واستالاکمیت) که هنوز بطور کامل هم جاذبه های آن شناسایی نشده است که چنانچه همه زوایای آن شناخته شود در حد غار علیصدر همدان می توان از آن بهره برداری شود.

غاردنگزلو که ازغارهای آبی رشته کوه دنا است ودر بالا دست یکی ازسرشاخه های رودخانه ماربر قراردارد.این غارکه دارای سه حوضچه آبی است اولین بارتوسط چند نفرازاعضای گروه کوهیاران وباراهنمایی اهالی روستا کشف وپیمایش شد.
طول این غارحدود حدود ۱۶۰۰ متراست وباتوجه به جریان داشتن آب و تامین آب آن ازچشمه های درون کوه دارای آب بسیارسردی است.


  • ۹۳/۱۰/۲۲
  • سید محسن حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی